Mark Levinson というブランドについてのまとめ | 禁断のKRELL

禁断のKRELL

ハイエンドオーディオやヴィンテージオーディオを語っていきます。

 

 

Mark Levinson というブランドについて一度まとめてみましょう。

 

 

 

 

 

Mark Levinson LNP-2L 

 

 

 

ほとんどが民生用として販売されたが、プロ機然とした検聴用モニターサウンドで、

音質はニュートラル。基本的な性格はスタジオユース用途の製品であるから、

民生用とは性格が全く異なり、色付けや個性があっては正確なマスタリングができない。

存在意義としては1974年に世界に初めて出現した現代ハイエンド音質のプリアンプで

あったことに価値があった。Ayer KX-Rのような最新鋭のハイエンドプリと

直接鳴らし比べて比較すると流石にもうかなり旗色が悪い。

音楽性には魅力がなく「いかにも大きなスピーカー」といった感じの大雑把な鳴り方をする。

JBLやTADの38cmウーファー搭載の大型スピーカーを手玉に取って小型ブックシェルフのように

ビシッと鳴らす制動力に定評があった。実物はとても立派で所有欲を満たせるような

モノとしての存在感がある。

 

 

 

 

 

 

Mark Levinson JC-2 ML-1L 金賞

 

 

 

これぞレビンソンサウンドの神髄という存在で、アメリカや日本のファンは

この狂気すれすれの際どく過激で、熱く情熱的で弾けるようなサウンドに痺れた。

レビンソン人気の火付け役となった。低域は薄いが、無駄な贅肉を削ぎ落した

ヤセ型の音がレビンソンの真骨頂。

 

ジョン・カールの設計。

 

 

 

Mark Levinson ML-6L 金賞

 

 

 

モノーラル構成のプリアンプで、JC-2 ML-1Lと共通のモジュールを

使っている。音質的には、JC-2 ML-1Lグループと非常に近い物がある。

 

 

 

 

 

Mark Levinson ML-7L ML-7AL ML-10 ML-10A ML-6AL ML-6BL 銀賞

 

 

 

このグループはJC-2 ML-1Lのグループとは音質が大きく異なっている。

音色はやや暗めで、比較するとより温度感が高く、躍動的で、低音の量感も

豊かになっている。女性ボーカルなどを聴くにはこちらの方が良い。

人気が高く、JC-2やML-1Lも自分で使ってみてこちらを残される方も多い。

こう書いていくと、なにもかも良くなっているかのようだが、

JC-2 ML-1L ML-6がもっていた神懸かり的な something extra (なにか、特別な物)が

消失しており、本当に価値があるのはJC-2 ML-1L ML-6だと思う。

 

トム・コランジェロの設計

 

 

 

 

 

Mark Levinson ML-2L 金賞

 

まさにステート・オブ・ジ・アート!レビンソンブランド

最初にして最高傑作パワーアンプ!ヴィンテージのトランジスターアンプで

モノーラル機・大規模・小出力・クラスAとくれば音がよいに決まっています。

天板に放熱スリットがない、EIコアトランスのものが価値が高い。

音質的にはかなりナローレンジ。バイアス調整は標準のままだと

かなり発熱するのでパワーの石が壊れる故障の発生率が高く、

しかもモノーラルアンプなので維持が難しい。

 

ジョン・カールの設計。

 
 
 
 

Mark Levinson №23L

 

 

 

冷たい音色で超ハード志向でこのサイズと重量でこれほど迫力のあるアンプはない。

「これほど激しく力強い音の必要があるのか?」とHR&HM好きの私ですら思う。

これほどの迫力型のパワーアンプは記憶にない。№20L №20.5L №20.6Lらと

同様に市場では人気がある。ソリッドでメタリックな金属的で激しいサウンド。

MLナンバーのアンプとは音質傾向が全く異なっている。

 

マドリガルオーディオの設計

 

 

 

 

 

Mark Levinson №26L 銅賞

 

 

 

冷たい音色でMLAS時代の最後の残り香を感じとれるモデル。

妖しいまでの色彩感、高い情報量。しかし、

MLナンバーのアンプとは音質傾向が大きく異なっている。

オールドレビンソンの市場人気としては一番人気がある部類で、

まだ現役で使っている人は多い。したがって店舗では

自宅環境との比較用として販売せず残してある店もあるぐらいだった。
 

 

マドリガルオーディオの設計

 

 

 

 

 

 

 

Mark Levinson №29L 銅賞

 

 

 

清々しく清冽なサウンドで非常に魅力的に感じられた。

一度は手にしたいと思いながら、まだ自分で使ったことはないが

いまでも使ってみたくてウズウズする。私の好みの音がする。

 

気持ちの良い音です。

 

 

 

マドリガルオーディオの設計

 

 

 

年式が古すぎるので、レビンソンファンにすら聴きもせず

敬遠されるが、本物のレビンソンサウンドは

プリはMark Levinson JC-2 ML-1L ML-6まで、

パワーアンプは初期のML-2までだと私は定義します。

 

 

 

ここに記載している機種は全て実際に所有していたか、

聴いた事があるモデルばかりです。

 

 

感想 試聴 レビュー インプレッション review impression

 
 
 

 

 

Mark Levinson LNP-2L

 

 

 

Mostly marketed for consumer use, but with a professional machine-like monitor sound for auditioning,

Sound quality is neutral. The basic character of the product is that it is for studio use,

It was completely different from consumer-use products, and accurate mastering could not be achieved if it had any colouration or individuality.

The significance of its existence is that it was the world's first modern high-end sound quality preamplifier to appear in 1974.

It was valuable because it was the first modern high-end sound quality preamplifier to appear in the world in 1974.

The sound of the Ayer KX-R was not as good as the Ayer KX-R, but the sound was not as good as the Ayer KX-R.

Musically, the sound was unappealing and had a sketchy, 'how big can it be' kind of sound.

It is like a small bookshelf that takes a large speaker with a 38cm woofer from JBL or TAD and makes it sound like a small bookshelf.

It had a reputation for its braking power that made it sound like a small bookshelf. The actual product is very fine and has a presence as a thing that can satisfy the desire for ownership.

It has a sense of presence as a thing that can satisfy your desire to own it.

 

 

 

 

 

 

Mark Levinson JC-2 ML-1L Gold Award

 

 

 

This is the quintessence of the Levinson sound, and fans in the USA and Japan have been very impressed with it.

American and Japanese fans were numbed by this insanely extreme, hot, passionate and bouncy sound.

It sparked the popularity of Levinson. The low frequencies were thin, but the sound of the Levinson was very true to the Levinson, with all the unnecessary luxury removed.

The Levinson's quintessence is its yase-type sound.

 

Designed by John Carl.

 

 

 

Mark Levinson ML-6L Gold Award

 

 

 

Pre-amplifier in monaural configuration, using a module shared with the JC-2 ML-1L.

It uses the same module as the JC-2 ML-1L. Sound quality is very close to that of the JC-2 ML-1L group.

 

 

 

 

 

Mark Levinson ML-7L ML-7AL ML-10 ML-10A ML-6AL ML-6BL Silver Award

 

 

 

This group is very different in sound quality from the JC-2 ML-1L group.

The tone is a little darker, with a higher temperature and more dynamic in comparison, and the volume of the bass is

The bass is also richer. This is better for listening to female vocals.

The JC-2 and ML-1L are very popular, and many people have used the JC-2 and ML-1L themselves and kept the JC-2.

The JC-2 ML-1L ML-1L is a very good sounding instrument,

But the JC-2 ML-1L ML-6 has lost something extra (something special) that made it a godsend.

I think the real value is in the JC-2 ML-1L ML-6.

 

Designed by Tom Colangelo

 

 

 

 

 

Mark Levinson ML-2L Gold Award

 

A true state of the art! Levinson Brand.

The first and greatest power amplifier! Vintage transistor

When an amplifier is large, small power output and Class A, it has to sound good.

High value EI core transformers with no heat dissipation slits in the top panel.

Sound quality is quite narrow-range. The bias adjustment is left at standard.

It heats up considerably and has a high incidence of failures that break the power stone,

Moreover, it is a monaural amplifier, so it is difficult to maintain.

 

Designed by John Carl.
 

 

 

 

 

Mark Levinson № 23L




'Cold-toned and ultra-hard-oriented, no amplifier of this size and weight could be more powerful.

'Does it really need to sound this intense and powerful?' even I, an HR&HM lover, think.

I don't remember a power amplifier with such a powerful sound. The №20L, №20.5L, №20.6L and others are as popular on the market as the №20L, №20.5L, №20.6L and others.

Similarly popular on the market. Solid, metallic, metallic and intense sound.

The sound quality trend is completely different from the ML-numbered amplifiers.


Madrigal Audio Design.






Mark Levinson № 26L Bronze Award.




This model has a cold tone and the last remnants of the MLAS era can be felt.

A bewitching sense of colour and high information content. However,

The sound quality trend is very different from that of the ML number amplifiers.

The most popular old Levinson on the market,

Many people still use them in service. Therefore, in shops

Some shops even left them unsold for comparison with their home environment.


Madrigal audio design








Mark Levinson №29L Bronze Award




The sound was clean, limpid and very attractive.

I've never used it myself yet, although I've always wanted to get my hands on one.

I'm still itching to try it. It has the sound I like.


It is a pleasant sound.